Cyfrowi giganci napędzają strach. Algorytmy traumy: research pokazał, że treści na Facebooku nie da się kontrolować

List do redakcji:


Od: Fundacja Panoptykon
Date: wt., 28 wrz 2021 o 09:06
Subject: [wydawnictwo:28703] Algorytmy traumy: research pokazał, że treści na Facebooku nie da się kontrolować
To: Adam Fularz 


Szanowni Państwo!


Fundacja Panoptykon razem z Piotrem Sapieżyńskim, badaczem z University of Norhtwestern, przeprowadziła badanie, które ukazuje, w jaki sposób algorytmy reklamowe na platformach społecznościowych napędzają lęki użytkowników. Wbrew temu, co mówią same platformy – nie ma możliwości efektywnego wyeliminowania niepożądanych treści.
Research na Facebooku, który w sumie objął 2000 reklam wykazał, że mimo próby ograniczenia treści i zmian w zakładce „preferencje reklam", użytkowniczka w dalszym ciągu widziała problematyczny content i napędzające lęk o zdrowie swojego dziecka reklamy.


Opisany przez nas przykład pozwala dostrzec, że platformy i systemy reklamy personalizowanej są w dużej mierze odpowiedzialne za szkodliwe efekty społeczne. W dodatku jedynym sposobem na kontrolowanie ich jest wykluczenie się z sieci – reklama behawioralna zbiera informacje także poza mediami społecznościowymi oraz jest wyświetlana np. na portalach newsowych. Często proponowane przez ekspertów „wyłącz social media" nie da oczekiwanych efektów.


Treści podsycające strach, brak kontroli nad danymi, które pozyskują albo ekstrapolują platformy, wpływ cybergigantów nawet na politykę poszczególnych państw – oto koszt nieprzejrzystych algorytmów rekomendacyjnych. W Parlamencie Europejskim procesowane jest właśnie prawo (Akt o usługach cyfrowych), które może to zmienić.


W ubiegłym tygodniu, 50 organizacji z całej Europy wysłały do unijnych decydentów list otwarty, w którym apelowały o rozwiązanie problemów w ramach prac nad Aktem o usługach cyfrowych (Digital Services Act).


Więcej informacji o przeprowadzonym badaniu znajdą Państwo w załączonym komunikacie prasowym.
Nasz eksperyment opisał dzisiaj m.in. Financial Times.
(..)


Z poważaniem
Fundacja Panoptykon

________________________

(..)

Orzechowska 4/4
02-068 Warszawa

--
Merkuriusz Polski- treści i wieści od 3 stycznia 1661 AD


Komentarze

Popularne posty