Pytanie o możliwości wykorzystania lotniska do połączenia Warszawa-Legnica

Wniosek o dokończenie lotniska pasażerskiego w Legnicy, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Legnicę
-- 
Uruchommy port lotniczy Legnica poprzez włączenie go w sieć regionalnych lotnisk dotowanych!
Akcja społeczna redakcji

do władz i Państwa Radnych miasta Legnica
   DO PAN PREZYDENT MIASTA LEGNICA
Temat: Wniosek o dokończenie lotniska pasażerskiego w Legnicy, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Legnicę



Szanowni Państwo,

Wnoszę o odniesienie się do propozycji uruchomienia lotniska pasażerskiego na bazie portu lotn. Legnica w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. dolnośląskiego. Aby mogły tu kursować linie LOT po rozbiórce cześci pasa, pas startowy jest za krótki o 300 czy 400 metrów dla minimalnych wymogów bezpieczeństwa.

Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu porannych wylotów i nocnych dolotów do lotniska w Lenicy na bazie niewyspoinowanego pasa startowego lotniska które rozbierano? Linie lotnicze w nocy bazują samoloty na małych lotniskach, oferując w takich miejscach tylko późnowieczorny dolot i poranny wylot na połączenia przesiadkowe. Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas (lotnisko Nowe Kramsko koło Babimostu) przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa dolnośląskiego, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu. 

Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot z Warszawy -czy też loty przez Pragę/ Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Legnicy i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie tj. o około 300 do 400 metrów po niedawnej likwidacji cześci pasa. Wybudowanoby wydłużenie pasa o 300 czy 200 metrów. Być może inwestycja w wydłużenie pasa startowego byłaby niewielkim kosztem dla władz miasta w stosunku do korzyści, choćby reklamowych.

Na tym lotnisku dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Pradze/ Rydze poprzez hub linii Czech Airlines/AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane. Linie czeskie czy łotewskie kursowały w relacji z Pragi / Ostrawy/ Rygi do Radomia. Loty z Pragi / Rygi do Legnicy mają większe szanse rynkowe niż te do Radomia. Linie te kiedyś posiadały maszyny ATR. Obecnie linie LOT stosują samoloty regionalne Dash 8 Q400 wymagające 1425 metrów długości rozbiegu.

Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Pragi/ Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Legnicy mogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Legnicy z innymi miastami regionu kontynentu i umożliwiałoby przesiadki na ofertę ostatnich lotów z /do Legnicy. 

Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1.Legnica- Warszawa- Legnica
 albo 2. Legnica- Ryga/Praga-Legnica (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Legnicy po jej rozbiórce o ok. 300 metrów (o ok. 400 metrów dla samolotu Dash- Q 400) albo użycia mniejszego samolotu. Wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Legnicy pod konkretne typy samolotów, np. Dash Q400 linii Lot mający 1425 metrów rozbiegu (obecny pas startowy jest więc aż o 300-400 metrów za krótki) przez co likwidacja lotniska spowodowała stratę w majątku miasta w wysokości około 100 mln PLN. 

Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.

Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Pradze albo nawet w Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Legnicy co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych. 


Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency

-- 
Załączniki: lotnisko 


Jako ekonomista zajmujący się infrastrukturą chciałbym przypomnieć w sprawie nieczynnego w ruchu pasażerskim portu lotniczego Legnica. W mojej opinii ów port należy wykorzystać z jego obecną infrastrukturą, by zbadać czy istnieje popyt na przewozy lotnicze pasażerskie w mieście Legnica. Pozwoli to określić popyt na te usługi przewozowe. Ponadto, nie ma sensu otwierać od razu dużego portu lotniczego, ponieważ w przypadku prawie wszystkich lotnisk pasażerskich świata przewozy pasażerów w początkowych latach były niewielkie. Obecna infrastruktura po odbudowie do dawnej wielkości lub rozbudowie w mojej opinii w zupełności wystarczy by rozpocząć oferowanie w woj. dolnoślaśkim usług pasażerskiego transportu lotniczego przez co najmniej 4-5 lat. 

Opis rozbudowy:

Wnoszę o przedłużenie pasa startowego na lotnisku Legnica o minimum 300 (słownie trzysta) metrów lub o 400 albo 450 metrów dla samolotu De Havilland Canada Dash- 8 Q400 linii LOT..
Jest to relatywnie niewielka inwestycja. Możliwa jest ona do sfinansowania ze środków budżetowych samorządu. 

Pozwoli to na oferowanie połączeń pasażerskich z Legnicy samolotami typu ATR lub Dash-8. Połączenia te byłyby dotowane.

Po minimalnym przedłużeniu pasa poprzez rzobudowę w nowym kierunku (tory schowanoby w tunel pod pasem startowym) lotnisko to posiadałoby takie same parametry pasa startowego jak te w instrukcji obsługi tego samolotu (Dash 8 Q400)

Wnoszę aby wykorzystano specustawę lotniskową która jeszcze obowiązuje w celu przejęcia gruntów od prywatnych osób w celu rozbudowy pasa startowego.

Nakłady na dostosowanie lotniska to głównie wydatki na nieznaczne przedłużenie pasa i na pomoce nawigacyjne, które później można rozbudować, jeśli zajdzie taka potrzeba i zapadnie stosowna decyzja o dokończeniu tej inwestycji.

Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Legnicy, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Legnica do odprawy kilkunastu a później kilkudziesięciu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.


---------- Forwarded message ---------
Od: Jolanta Szkorupińska <jszkorupinska@legnica.eu>
Date: czw., 12 lip 2018 o 14:01
Subject: Re: pytanie o możliwości wykorzystania lotniska do połączenia Warszawa-Legnica
To: <adam.fularz@wieczorna.pl>


 
Dzień dobry,
w odpowiedzi na Pana maila z dnia 21.06.2018 r. informuję, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzją nr ULC-LTL-1/501-0014/05/15 z dnia 30.06.2015 r. wykreślił Lotnisko Legnica z rejestru lotnisk cywilnych.
Ponadto informuję, że na ww. obszar obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miejskiej Legnicy Nr XXV/231/16 z dnia 24.10.2016 r., publikacja w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z dnia 10.11.2016 r. poz. 5026).
W związku z powyższym zapraszam do zapoznania się z ww. planem, który zawiera szczegółowe ustalenia przeznaczenia dla ww. terenu.
 
 
 

z poważaniem
Jolanta Szkorupińska

podinspektor
Wydział Rozwoju Miasta
Referat Programów Rozwojowych i Analiz

Urząd Miasta Legnica
pl. Słowiański 8
59-220 Legnica
tel. 76 72 12 383 (..)
www.legnica.eu


Legnica
Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.

SAVE PAPER - THINK BEFORE YOU PRINT


 


-- 

Komentarze

Popularne posty